Reforma oświaty staje się faktem

ECHO Rzeszowa / Stanisław RusznicaDodaj komentarz: 0
Nr 01(253), 3 stycznia 2017

Zgodnie z ustawami przyjętymi przez parlament, przekazanymi prezydentowi RP – Prawo oświatowe i Przepisy wprowadzające prawo oświatowe, w miejsce obecnie istniejących typów szkół pojawią się 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum oraz dwustopniowe szkoły branżowe. Zmiany te mają być wprowadzone od roku szkolnego 2017/2018.

Reforma szkolna jest m. in. odpowiedzią  na działania samorządów, bo już dzisiaj 60 proc. gimnazjów działa w zespołach ze szkołami podstawowymi. Ta reforma w sposób naturalny ten proces zakończy. Spełnia się postulat rodziców i nauczycieli o większej korzyści z przechodzenia dzieci do kolejnego etapu edukacji grupami rówieśniczymi. Dłuższe pozostawienie dzieci w tych samych grupach rówieśniczych zaprocentuje mniejszymi problemami wychowawczymi i lepszymi wynikami w nauce. Jak potwierdza MEN reforma edukacji jest przemyślana i dobrze przygotowana. Jej koszty wprowadzenia są dokładnie policzone, a pieniądze dotychczas zainwestowane w gimnazja nie zostaną stracone, bo w ich miejsce powstaną szkoły podstawowe lub licea. Polska szkoła po reformie będzie szkołą XXI wieku: wzmacniającą wychowanie, innowacyjną, przywracającą wolność nauczania, jednozmianową, z mniejszymi oddziałami. MEN zakłada też wzmocnienie w wielu miejscach nadzoru pedagogicznego ze strony kuratora. Kuratorzy są potrzebni bowiem nie tylko przy przekształceniach, ale potrzebni są do wsparcia dyrektorów i nauczycieli, do wsparcia samorządowców. Samorządy mają zagwarantowaną dużą swobodę w kształtowaniu sieci szkół.

Z reformą związane są zmiany w programie nauczania. Do planów lekcji powrócą biologia, chemia, geografia i fizyka. Pojawi się też więcej godzin historii i języka polskiego. W klasach V-VIII uczniowie przejdą pierwszy pełny cykl nauczania historii, który następnie powtórzą w szkole ponadpodstawowej. Oczywiście, wymiar godzin będzie dostosowany do wybranego typu szkoły: liceum, technikum czy szkoły branżowej. W każdej z tych szkół uczniowie
zaliczą ponownie pełny kurs historii (od starożytności do czasów współczesnych). W klasach I-III pozostaje
nauczanie zintegrowane. W klasie IV dzieci będą miały wstęp do nauczania przedmiotów, czyli polskiego, matematyki, przyrody, historii, przedmiotów artystycznych. Przedmioty takie, jak: fizyka, chemia, biologia, geografia będą stopniowo wprowadzane od klasy V.

Przy tej reformie warto zauważyć, że przewidziano w niej wprowadzenie mniejszych obwodów szkolnych. Dla
organizacji szkół jest to niezwykle ważne. Zmiana obwodów sprawi, że szkół podstawowych będzie więcej i dzieciom łatwiej będzie do nich dotrzeć. Nie trzeba będzie dowozić ich gimbusami z dużych odległości, często po kilkadziesiąt kilometrów. Mniejsze szkoły ułatwią pracę i nauczycielom, i dzieciom. Wprowadzenie do organizacji szkoły mniej licznych klas, oznacza też powstawanie nowych oddziałów, co według obliczeń MEN spowoduje powstanie
ponad 5 tysięcy nowych miejsc pracy dla nauczycieli. Moim zdaniem, generalnie trzeba się zgodzić z przyjętymi
zmianami. Reformę należy wdrożyć dla dobra dzieci, dla dobra przyszłych pokoleń.

Twoja ocena:

Już zagłosowałeś!

Aktualna ocena: brak

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego tematu.

 

Dodaj komentarz

X
Reklama

Najnowsze wiadomości

W Jarosławiu pochowano Stanisławę…

20:30, 25 maja 2017, O tym się mówi
Na cmentarzu w Jarosławiu odbył się w czwartek pogrzeb Stanisławy Śledziejowskiej-Osiczko,…

Maciej Kot: Miałem szczęście, że…

17:00, 25 maja 2017, Sport
Miałem szczęście, że urodziłem się w wolnej Polsce - powiedział PAP skoczek narciarski…

Niemiecki minister finansów: "To…

16:45, 25 maja 2017, Świat
Minister finansów Niemiec Wolfgang Schaeuble przekazał w radiu Deutschlandfunk, że jego…

Po zamachu w Manchesterze Ariana Grande…

15:45, 25 maja 2017, Świat
Menedżer amerykańskiej piosenkarki Ariany Grande poinformował wczoraj o zawieszeniu jej…

Reklama