Menu

Ośrodek Kształcenia Lotniczego w Rzeszowie ma 40 lat

Ośrodek Kształcenia Lotniczego w Rzeszowie ma 40 lat
Politechnika Rzeszowska jest jedyną politechniką w Polsce, która kształci pilotów lotnictwa cywilnego. Fot. ERMD
Ponad 700 pilotów cywilnych wyszkolił Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Ośrodek w tym roku obchodzi 40 urodziny i… kształci kolejne kadry pilotów. Mimo wakacji trwa tam szkolenie lotnicze, a jesienią 25 nowych pilotów otrzyma licencje.
Ośrodek Kształcenia Lotniczego (OKL) jest samodzielną, pozawydziałową jednostką organizacyjną Politechniki Rzeszowskiej (PRz). Głównym celem działalności ośrodka, które znajduje się w podrzeszowskiej Jasionce, jest lotnicze szkolenie studentów kierunku lotnictwa i kosmonautyki na wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz, na specjalności "pilotaż".

Rzeczniczka uczelni Anna Worosz przypomniała, że Politechnika Rzeszowska jest jedyną politechniką w Polsce, która kształci pilotów lotnictwa cywilnego. Zaznaczyła, że studenci kierunku lotnictwo i kosmonautyka PRz zdobywają przede wszystkim tytuł magistra inżyniera, a część z nich zdobywa też licencje pilota.

Dyrektor OKL Mieczysław Górak powiedział w rozmowie z PAP, że obecnie w ośrodku szkoli się 106 przyszłych pilotów, w tym 37, którzy dopiero rozpoczęli treningi. Całe szkolenie trwa 3 lata. Studenci odbywają szkolenia na różnych typach samolotów, w tym na - będących rzadkością – dwusilnikowych.

W czasie trzech lat szkoleń studenci odbywają szkoleniowe loty z instruktorem, zakończone egzaminami. Dopiero po zdaniu egzaminu odbywają samodzielne loty. W czasie treningów uczą się m.in. przygotowania do lotu, ustawiania przyrządów, notowania warunków meteorologicznych, startu, wykonywania lotu, w tym skręcania, a także podchodzenia do lądowania i kołowania.

Zdaniem Góraka, który jest też instruktorem i pilotem, najtrudniejszą umiejętnością, jaką muszą zdobyć przyszli piloci, jest opanowanie lotu wyłącznie według wskazań przyrządów, czyli bez widzialności ziemi.

„Bez tej umiejętności nie byłoby w ogóle lotnictwa komunikacyjnego” – ocenił szef OKL.

Ośrodek ma własną nowoczesną bazę dydaktyczną: nowej generacji samoloty, symulatory, własne lotnisko EPRJ z betonowym pasem startowym, zlokalizowane w sąsiedztwie międzynarodowego portu lotniczego, a także zmodernizowaną płytę postojową i nowo wybudowane drogi kołowania.

Wśród urządzeń treningowych są symulatory Alsim ALX, które umożliwiają szkolenie w kilku klasach samolotów: od jednosilnikowych samolotów tłokowych, przez wielosilnikowe samoloty tłokowe, do samolotów odrzutowych. Zostały zaprojektowane i certyfikowane do szkoleń na licencję pilota zawodowego CPL, liniowego ATPL, współpracy w załodze MCC, na samolotach z napędem odrzutowym JOC.

„Skuteczne treningi są połączeniem wielu czynników: jakości urządzenia, zdolności dydaktycznych instruktora i dobrej komunikacji między uczniem a instruktorem, ale na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo. Jako silny ośrodek akademicki staramy się odpowiedzieć na wymagania rynku, zatrudniamy instruktorów, którzy nie tylko są doświadczonymi pilotami, lecz także posiadają wykształcenie interdyscyplinarne, pomagające kształcić przyszłych pilotów” – zaznaczył Górak.

OKL jako jeden z niewielu ośrodków stosuje program szkolenia zintegrowanego ATPL(A)frozen, spełniający wymagania przepisów europejskich i zatwierdzony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
„Nasza flota jest stosunkowo młoda i nowoczesna, wyposażona w większości w tzw. glass cocpity, podlega ciągłej modernizacji. W najbliższych latach planujemy jej wymianę, aby w trakcie szkolenia były stosowane najnowsze osiągnięcia techniczne” - zapowiedział Górak.

Obecnie rzeszowski ośrodek dysponuje flotą 18 samolotów.
Ośrodek Kształcenia Lotniczego powstał w 1977 r. Pomysł utworzenia szkoły pilotów kształconych na wysokim poziomie zrodził się z potrzeby - prężnie rozwijające się w latach 70. lotnictwo komunikacyjne potrzebowało wykwalifikowanych pracowników, a wprowadzane do eksploatacji samoloty nowej generacji stawiały coraz wyższe wymagania.

O lokalizacji ośrodka w Rzeszowie przesądziły głównie duża koncentracja zakładów przemysłu lotniczego, jedyna wyższa uczelnia techniczna w tym regionie oraz duże lotnisko komunikacyjne ze statusem lotniska międzynarodowego z nowoczesnym, jak na owe czasy, wyposażeniem radiowo-nawigacyjnym.

Na mocy porozumienia między ówczesnymi Ministerstwem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki a Ministerstwem Komunikacji w roku akademickim 1976/1977 na Politechnice Rzeszowskiej rozpoczęto kształcenie studentów na specjalności „pilotaż”.

W ciągu swojej historii PRz wyszkoliła ponad 700 pilotów lotnictwa komunikacyjnego w systemie szkolenia zintegrowanego, którzy obecnie pracują w polskich i zagranicznych liniach lotniczych.

Spośród nich najbardziej znany jest kpt. Tadeusz Wrona, który w listopadzie 2011 r. awaryjnie wylądował na Okęciu Boeingem 767 z 220 pasażerami i 11 członkami załogi na pokładzie. Samolot, w którym nie udało się wysunąć podwozia, wylądował "na brzuchu"; nikt nie został ranny.