Nasza Polityka Prywatnosci oraz Cookies została zaktualizowana.

Wprowadziliśmy kilka istotnych zmian w naszej Polityce Prywatności i Plików Cookies i chcemy, abyś wiedział, co to oznacza dla Ciebie i Twoich danych

Menu

Jaką aktywność fizyczną uprawiasz każdego dnia?

Jaką aktywność fizyczną uprawiasz każdego dnia?
Warto zadbać o właściwą aktywność fizyczną każdego dnia. (Fot. Getty Images)
Brak aktywności fizycznej jest większym problemem na świecie niż palenie - wskazuje najnowszy raport WHO, opublikowany 4 września. Jest to czwarta przyczyna zgonów.


Ruch ma ogromne znaczenie dla zdrowia. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje, że siedzący tryb życia jest czwartą przyczyną zgonów na świecie. Tymczasem regularna aktywność fizyczna wydłuża życie i zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób przewlekłych. Już 30 minut chodzenia każdego dnia może wydłużyć życie o 3,5 roku. Dlatego coraz częściej podkreśla się rolę aktywności fizycznej w procesie codziennej regeneracji, dbania o zdrowie, a nawet w procesie zdrowienia.

Ogromną rolę w poprawie wyników zdrowotnych ma codzienny spacer. Badania dowodzą, że już 30-minutowa przechadzka każdego dnia zmniejsza ryzyko chorób serca, udaru, cukrzycy i raka piersi.

29 września w dziesięciu miastach Polski odbędzie się największy spacer po zdrowie. Będzie to też próba pobicia rekordu Polski w jednoczesnym spacerowaniu. "Spacer po zdrowie - zaproś swojego lekarza" - to inicjatywa realizowana przez klub Perła Wellness, realizujący projekt finansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia.

"Wystarczy tylko 30 minut marszu dziennie, aby poprawić stan swojego zdrowia. Chcemy, aby pacjenci z taką wiedzą mogli pójść do swoich lekarzy rodzinnych i pytać ich o rodzaj ruchu najlepszy dla nich" - mówiła Anna Plucik-Mrożek, organizatorka wydarzenia.

Jak można było dowiedzieć się na wtorkowej konferencji prasowej, ruch ma dobroczynny wpływ na nadciśnienie, chroni przed cukrzycą, nowotworami, zmniejsza apetyt na słodycze, poprawia koncentrację, zwalcza depresję, ma wpływ na chorobę Alzheimera i choroby stawów. Aktywność fizyczna zapobiega nawrotowi raka piersi w 50 proc. - mówili prelegenci.

"Siedzenie to nowe palenie. Jedna godzina siedzenia skraca życie o 21 minut, gdy jeden papieros skraca życie o 11 minut. Brak aktywności fizycznej to ok. 3,2 mln zgonów rocznie" - informowała Plucik-Mrożek.

"Konieczne jest 150 minut umiarkowanego wysiłku tygodniowo lub 75 minut wysiłku o większym natężeniu" - mówiła mgr Małgorzata Perl, założycielka Exercise in Medicine Poland.

Niepokojąco spada też aktywność fizyczna dzieci i młodzieży. "Największy problem jest u dzieci w wieku 11-15 lat. Jedynie 24 proc. młodzieży spełnia warunek 60 minut aktywności fizycznej dziennie. 20 proc. dzieci w Polsce ma nadwagę lub otyłość" - podkreślał dr Grzegorz Juszczyk.

W dobie starzejącego się społeczeństwa i niepokojących statystyk związanych z coraz większą liczbą chorych, korzyści z wprowadzenia aktywności fizycznej w systemie zdrowia ma również znaczenie dla zdrowia publicznego, podkreślali prelegenci konferencji.