Nasza Polityka Prywatnosci oraz Cookies została zaktualizowana.

Wprowadziliśmy kilka istotnych zmian w naszej Polityce Prywatności i Plików Cookies i chcemy, abyś wiedział, co to oznacza dla Ciebie i Twoich danych

Menu

Ministerstwo Cyfryzacji: Zgubiony dowód można zgłaszać przez internet

Ministerstwo Cyfryzacji: Zgubiony dowód można zgłaszać przez internet
Przez internet można zgłosić nie tylko utratę dowodu, ale również poprosić o wydanie nowego. (Fot. Thinkstock)
"Nie musisz wracać z wakacji, by zgłosić zaginięcie lub uszkodzenie dowodu osobistego. Możesz to zrobić przez internet" - informuje polskie Ministerstwo Cyfryzacji. Od początku wakacji z tej usługi skorzystało 1 676 osób.

Jeśli chcemy zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego przez internet, potrzebujemy Profilu Zaufanego. 

Należy pamiętać, że zgłoszenia utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego należy dokonać  osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych, formularz w ich imieniu mogą złożyć odpowiednio – rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, aby zgłosić zgubiony dowód osobisty, należy wejść na stronę obywatel.gov.pl i kliknąć przycisk Wyślij zgłoszenie. Usługa jest bezpłatna.

Po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni dowód osobisty. Należy zaznaczyć w formularzu odpowiednią opcję, jeśli chcemy otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu. Taki dokument jest ważny do czasu, aż otrzymamy nowy dokument tożsamości - nie dłużej jednak niż 2 miesiące.

Przez internet można również złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego.

Z powyższych usług nie mogą skorzystać Polacy mieszkający poza krajem. Aby zgłosić utratę/uszkodzenie dowodu, muszą udać się osobiście do konsulatu lub wysłać list/faks do placówki dyplomatycznej.